Wat brengt de Herenboerderij, behalve eten?

 
Picknick

Wat brengt de Herenboerderij, behalve eten?

Het klinkt misschien wat bout maar Herenboeren zijn in essentie ‘luie’ mensen. Ze hoéven nou eenmaal niet zelf te boeren. Feitelijk volstaat roepen wat ze willen eten, en de boer van dienst regelt het. Maar de dagelijkse praktijk op een Herenboerderij kan zomaar heel anders uitpakken, gelukkig maar. Leden zijn namelijk niet alleen maar ‘afnemers’ van producten, ze zijn economisch eigenaar en de meesten voelen dat ook zo. Ze zijn verbonden met de locatie en de grond onder de boerderij, begaan met het welzijn van de dieren, de gewassen, de natuur en het landschap.

De boerderij stimuleert dus verbinding. En veel leden raken er op een of andere manier intensief bij betrokken. Ze leveren mooie bijdragen aan het draaien van de coöperatie en de boerderij. Dat doen ze door het zelf ontplooien van waardevolle activiteiten als excursies, tentoonstellingen, workshops of het organiseren van activiteiten voor en met kinderen, zoals een kinderfeestje of natuuractiviteit.

Verder kun je denken aan workshops, waar mensen samen koken met producten van eigen boerderij’. Een voorbeeld van een dergelijk initiatief is de Herenkeuken, ook voor dames.

Jaarrond leent de Herenboerderij zich prima voor het geven van excursies. Verwondering over het landschap, de natuur, de zorg voor de dieren en het groeien van de gewassen staat daarbij centraal.

Maar een Herenboerderij biedt ook inspiratie aan anderen; boeren, ambtenaren, bestuurders of wetenschappers. Het verhaal van de Herenboerderij kan zomaar een voedingsbodem zijn voor nieuwe, duurzame landbouwsystemen binnen en buiten Nederland.

Reuring, dat brengt het ook
Een Herenboerderij is, nog voor hij in een bepaalde regio gerealiseerd is, al een veelbesproken fenomeen. Behalve voedsel, verbinding en waardevolle contacten produceert hij gegarandeerd ook de nodige reuring.

In de aanloop ernaar toe zijn informatie- en inspiratiesessies gehouden en is het initiatief veel besproken in de (sociale) media. Dit alles heeft mensen aan het denken gezet over hoe ze eigenlijk eten en bij hen de vraag opgeworpen of het niet anders kan.

Ook de website van de Herenboerderij biedt veel informatie en inspiratie, om van de Facebookpagina nog maar te zwijgen. Zowel leden als anderen delen hun ervaringen met en op de boerderij, waardoor de Herenboerderij honderden likes oplevert in de regio. De wekelijkse nieuwsbrief aan de leden informeert hen over wat er die week geoogst is, kondigt evenementen aan en praat hen bij over het reilen en zeilen op en rond de boerderij.

Sommige Herenboerderijen hebben de beschikking over een eigen sociaal intranet. Hier worden producten gedeeld, tips en adviezen gedeeld en plannen gesmeed om de andere leden mee te verrassen.

De baten, en de kosten